LITERACKA NAGRODA NOBLA - MARIO VARGAS LLOSA
- Szczegóły
- Kategoria: Relacje DKK przy MBP Łódź-Widzew Dział Gromadz
- Utworzono: piątek, 13, maj 2011 14:04
- Joanna Tomaszewska
27 października 2010 roku o godzinie 17 w Dyskusyjnym Klubie Książki pojawiło się pięć (5) wielbicielek pisarstwa Mario Vargasa Llosy. Owa sympatia znana była w Klubie powszechnie już wcześniej, dlatego jasnym stało się już 7 października 2010 roku – w dniu ogłoszenia Literackiej Nagrody Nobla, że bohaterem najbliższego spotkania będzie właśnie tegoroczny noblista Mario Vargas Llosa.
Drogą telefoniczno-e-mailową namówiono się, co do przebiegu spotkania, wyznaczając każdej uczestniczce zadanie – przypomnienie treści jednej z ponad 30 książek peruwiańskiego pisarza.
Przywołano zatem następujące powieści:
- „Ciotka Julia i Skryba”
- „Historia Alexandra Mayty”
- „Pantaleon i wizytantki”
- „Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki”
- „Święto kozła”
Już zaledwie tych pięć tytułów pokazuje, jak wszechstronnym pisarzem jest Mario Vargas Llossa. Jak potrafi rejestrować życie, jego teraźniejszość, która nieuchronnie splata się z przeszłością i ma swe konsekwencje w przyszłości, bez względu na to czy opowiada historię pojedynczego człowieka czy całego kraju. Jak jego pisarstwo jest wielowarstwowe
i wielobarwne.
Poczynając od subtelnej i żartobliwej „Ciotki Julii i Skryby”, bardzo gorzkiej „Historii Alexandra Mayty”, rubasznego i prześmiewczego „Pantaleona i wizytantek”, przez frywolne, rozerotyzowane „Szelmostwa niegrzecznej dziewczynki”, na mrocznym studium o tyranii
i władzy czyli „Święcie Kozła” kończąc.
Akademia Szwedzka w uzasadnieniu werdyktu napisała, że peruwiański pisarz został nagrodzony m. in. za "kartografię struktur władzy oraz wyraziste obrazy oporu, buntu
i porażek jednostki".
Trafnie pisarstwo Vargasa Llosy zdefiniował polski krytyk literacki i publicysta Piotr Bratkowski: "Balzak, który przeczytał Joyce'a". Pisarz bowiem bawi się konwencjami
i formą. Jego powieści analizują mechanizmy rządzące jednostką, społeczeństwem, światem niczym opasłe XIX-wieczne tomy, zamknięte są jednak w nowoczesne, wielowarstwowe
i różnorodne kompozycje.1)
1). http://wyborcza.pl/1,76842,8480556,Noblista_Mario_Vargas_Llosa.html#ixzz1GIEtSwGZ