Relacja z dyktanda
- Szczegóły
- Kategoria: Relacje DKK przy PBP w Sieradzu
- Utworzono: poniedziałek, 25, listopad 2024 17:54
- Zofia Olechnowicz
Już po raz dziewiąty Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Łodzi zaprosiła członków Dyskusyjnych Klubów Książki działających na terenie naszego województwa do udziału w dyktandzie. Tekst dyktanda kolejny raz przygotowała pani Wiesława Kruszek - polonistka z sieradzkiego klubu. Ortograficzne zmagania rozpoczęły się 22 listopada 2024 r. o godzinie 17:00. U nas tekst dyktowała oczywiście autorka dyktanda.
Wymyślona przez panią Wiesię historyjka zatytułowana została "Wieczór z Miłoszem". Znalazły się w niej nawiązania do twórczości Czesława Miłosza, który jest patronem bieżącego roku.
Trudne okazały się wyrazy: poniewczasie, zawczasu, nicnierobienie, stuipółletni. Trzeba było też uważać przy pisowni przymiotników opisujących kolory: biało-czarny, bladobłękitny, jasnozielony. Najwięcej problemów przysporzyło nam zdanie: "Wsłuchując się w piękne słowa wiersza Miłosza, nie usłyszała dźwięku powiadomienia, tak że dopiero wróciwszy do rzeczywistości, sprawdziła pocztę." Wyjaśnienia wymagało rozdzielne zapisanie "tak że".
Pani Wiesława przykłada dużą wagę także do poprawnej interpunkcji, więc w tekście znalazło się kilka zdań wielokrotnie złożonych, w których trzeba było w odpowiednim miejscu postawić przecinek. Rozmawiałyśmy o przecinkach fakultatywnych i cofnięciu przecinka. Szczegółowe wytyczne w tej sprawie można znaleźć np. na stronie internetowej Rady Języka Polskiego.
Uczestniczki spotkania były zadowolone z możliwości sprawdzenia swojej wiedzy z ortografii i interpunkcji. Autorkę dyktanda chwalono za umiejętne wplecenie trudnych wyrazów w interesującą opowieść. Dyktando stało się inspiracją do zadumy nad zawiłościami naszej mowy ojczystej. Już teraz klubowiczki zastanawiały się nad zapowiadanymi od 2026 roku zmianami w pisowni niektórych wyrazów.
Niespodzianką dla wszystkich były odczytane przez panią Ewę humorystyczne teksty o literaturze.
Na naszą prośbę Pani Wiesława Kruszek przygotowała zdania z zastosowaniem "także", "tak że" i "tak, że":
"Także" pisane łącznie w znaczeniu też, również, np. Ona także dostała piątkę z klasówki.
"Tak że" pisane rozdzielnie w znaczeniu tak więc, zatem, np. Jestem chory, tak że nie pójdę dziś do szkoły. Przecinek stawiamy przed tak, nie przed że.
Z kolei w zdaniach złożonych z podrzędnym okolicznikowym sposobu przecinek stawiamy przed że, np. Zrobił to tak, że wszyscy byli zachwyceni.
W dyktandzie udział wzięło 8 osób.