"Kłopotnik Pauli" Ulrike Kuckero
- Szczegóły
- Kategoria: Relacje DKK przy MBP Łódź-Widzew FB nr 5 Młodzież
- Utworzono: środa, 29, sierpień 2007 04:00
- Małgorzata Kowalska
{jgquote} Zobacz zdjęcia ze spotkania: {jgxgal folder:=[images/stories/dkk/relacje/widzew_5/sierpien] cols:=[2]} {/jgquote} W dniu 29 sierpnia 2007 r. odbyło się czwarte już spotkanie członków i miłośników DKK w naszej bibliotece (Filia nr 5). To już niestety koniec wakacji ale nasi klubowicze przybyli na spotkanie wypoczęci, uśmiechnięci, pełni energii do pracy i do gorącej dyskusji. A działo się dużo, choć jeszcze ostatnie powiewy lata sprawiły, że atmosfera była swobodna (z resztą u nas jest tak zawsze). Przedmiotem naszych rozważań był mobbing w szkole, problem w ostatnim czasie stale pojawiający się w mediach i w szeroko rozumianej dyskusji społecznej.
A Wszystko to za sprawą książki "Kłopotnik Pauli" Ulrike Kuckero. Rozmowa, w gronie 9 osób , przyniosła wiele ciekawych wniosków. Okazało się, że pojecie mobbinu jest znane większości naszych klubowiczów, mało tego oni sami mogą przedstawić wiele przykładów prześladowania w ich środowisku szkolnym. W trakcie dyskusji o kłopotach tytułowej Pauli , dzieciaki opowiadały historie związane z konkretną osobą, która ich zdaniem jest prześladowana przez swoich kolegów a także przez nauczycieli. Oczywiste jest, że nie każda opowieść może być łączona z mobbingiem ale niektóre słowa sugerowały pojawiający się problem. A jak jest problem to musi być rozwiązanie. I my również zastanawialiśmy się nad tym w jaki sposób pomóc osobie, która jest mobbingowana.
Wszyscy zgodnym głosem stwierdzili, że rodzice i nauczyciele powinni wiedzieć o prześladowaniu. Pojawiły się głosy o konieczności poinformowania o kłopotach Dyrektora placówki oraz pedagoga szkolnego. Klubowicze, którzy w formie zabawy mieli dokonać wyboru cech osobowy charakteryzujących agresora i „ofiarę”, szybko i bezbłędnie uporali się z zadaniem. Na koniec mieliśmy trzy scenki dotyczące mobbowanych nastolatków, różne były natomiast okoliczności w jakich przyszło im egzystować w środowisku szkolnym. Zastanawialiśmy się nad tym jak pomóc tytułowej Pauli oraz Basi, Rafałowi i Almie. Oto scenki z naszego spotkania.
Scenki : pomóż naszym bohaterem w ich problemach.
Scenki : pomóż naszym bohaterem w ich problemach.
Basia (l.14) jest miłą, spokojną osobą. Uczy się dobrze w II klasie Gimnazjum. Jest ładną dziewczyną, ma chłopaka o imieniu Paweł oraz przyjaciółkę Agatę. W klasie, do której chodzi Basia i Agata
są dwie dziewczyny (Weronika i Angelika), które prześladują od kilku miesięcy Basię. Basia milczy. O swoim problemie nie powiedziała rodzicom, ani nauczycielom. Klasa zachowuje całkowitą bierność wobec prześladowania Basi. Co robić? Jak rozwiązać problem Basi?
są dwie dziewczyny (Weronika i Angelika), które prześladują od kilku miesięcy Basię. Basia milczy. O swoim problemie nie powiedziała rodzicom, ani nauczycielom. Klasa zachowuje całkowitą bierność wobec prześladowania Basi. Co robić? Jak rozwiązać problem Basi?
Rafał (l. 12) jest miłym, dobrze uczącym się chłopcem. Jego problemem jest duża wada wzroku i konieczność noszenia okularów. Do tego dochodzi jeszcze mała sprawność fizyczna, spowodowana tuszą. Rafał w klasie jest sam, zamknięty w sobie, nie ma przyjaciół, choć czasami ktoś z nim rozmawia (zwłaszcza kiedy pomaga innym w odrabianiu pracy domowej).
Kamil to kolega z klasy Rafała. To urodzony przywódca, cieszy się uwagą całego otoczenia, niezwykle sprawny fizycznie przystojniak o dużym mniemaniu o sobie. Widoczne braki intelektualne (uczy się kiepsko) pokrywa agresją i brakiem zasad moralnych. Rafał od dwóch miesięcy stał się obiektem ataków Kamila. Kolegom i koleżankom z klasy nie podoba się zachowanie Kamila. Czy klasa, która widzi zachowanie Kamila, stanie po stronie Rafała?. Czy Rafał powie rodzicom i wychowawcy?
Rodzice Almy (l. 10) pochodzą z Kenii, przyjechali do Polski na studia medyczne. Od kilku lat mieszkają w Polsce wraz z córką, która tutaj przyszła na świat. Alma jest wesołą dziewczynką, ufa ludziom, chce aby wszyscy ją lubili. Lubi pomagać innym bezinteresownie.
W tym roku idzie do klasy IV b. Niestety jej koledzy i koleżanki z klas I-III zostali przypisani do klasy IV a. Alma znalazła się sama w obcym gronie i bardzo szybko stała się ofiarą wyzwisk, żartów ze strony dwóch chłopców. Alma nie wie co robić?. Z wesołej pełnej życia dziewczynki stała się wystraszonym, smutnym i przerażonym dzieckiem. Nie mówi nic rodzicom (nie chce ich martwić) a nauczyciele albo nie widzą problemu albo nie chcą go zobaczyć. Coraz częściej choruje, zostaje w domu, nie chce wracać do szkoły. Straciła wiarę w ludzi, boi się ich. Początkowo myślała, że jak będzie robić to co karzą jej dręczyciele, to przestaną ją prześladować ale tak się nie stało. Pobili ją. Klasa milczy (wszyscy są sterroryzowani przez Antka i Franka). Jedna osoba, Sylwia, próbowała się przeciwstawić ale sama również stała się obiektem prześladowania. Co robić?
Imprezie towarzyszył drobny poczęstunek. Na zakończenie naszego spotkania (2 godz.) ustaliliśmy termin kolejnego na 19 września 2007 r. Do przeczytania wybraliśmy książkę „Dynastia Miziołków” Joanny Olech. Wszyscy cieszą się na kolejne miłe spotkanie.
Małgorzata Kowalska
Opieku Dyskusyjnego Klubu Książkowego
przy MBP Łódź-Widzew FB nr 5
Opieku Dyskusyjnego Klubu Książkowego
przy MBP Łódź-Widzew FB nr 5